Идейният проект за реконструкцията на стадион „Българска армия“ бе представен официално на пресконференция днес в Националния пресклуб на БТА. Представители на проектантската компания ИПА и изпълнителният директор на ЦСКА Филип Филипов дадоха подробности за начина, по който ще изглежда обновеният дом на "армейците". Капацитетът на стадиона се планира да бъде за 16 000 зрители. Целият стадион ще бъде покрит, а сектор А ще бъде изграден като мунтифункционална сграда на 4 нива. Стадионът ще е изграден така, че да отговаря на изискванията на категория 4 на УЕФА.
Старите пилоти за осветление ще бъдат премахнати и ще бъде мондирано ново модерно LED осветление. Специално внимание ще бъде обърнато на тревата, като ще бъдат изградени системи, които ще гарантират, че тревното покритие ще бъде на топ ниво през цялата година.
Началото на строителството трябва да започне през есента, но трябва да бъде гласувана проектната документация през различните инстанции. Всичко трябва да бъде в съответствие в закона и не трябва да се прескачат процедури. Строителството трябва да приключи в срок от 18 месеца от началото на стадиона.
От архитектурната кампания IPA разкриха, че проектът е за реконструкция, която трябва да стане в рамката на настоящето съоръжение.
Днес е специален ден за ЦСКА. Днес феновете на клуба и широката общественост ще имат възможността да се запознаят с проекта за новия стадион. Щастлив съм да бъда тук заедно с арихтектите, които работиха толкова време", каза Филип Филипов.
Съвместното дружество беше създадено сравнително скоро, то е плод на много работа. Надявам се да оцените това, което е направено и да ви хареса, заяви Даниил Димов.
В пространството пред стадиона ще бъдат премахнати тренировъчните игрища и ще бъдат засадени много нови дървестни видове и там ще се оформят алеи.
Целта на клуба и нас беше да изградим модерно съоръжение, което да създаде отлични условия за страхотни изживявания на всички посетители. Стадионът може да бъде разделен на два подобекта. Ще има комфорт зона - обширно пространство, отворено към парка. Сектор А е една специална част. Един от най-впечатляващите обекти в цялата сграда. Може да се определи като модерна сграда на четири нива. Входните пространства които са предназначени от картодържателите от ниво бронз. Централно е основният вход, който ще помещава в себе си рецепция. След чекиране ще ги насочват към съответната зона, която е правилна за тях. Продължаваме с фен шопа и музея - ще бъде развито на две нива. Магазинът ще работи целогодишно и ще следваме всички тенденции за обзавеждане и функциониране. Спортно техническата част ще бъдат разположени всички стаи, които са нужни за провеждане на мачовете. Разбира се, ЦСКА ще получи нова съблекалня, която ще е с всичко най-модерно", разкри Александър Хаджиев, един от архитектите на проекта.
"Ще има нова модерна журналистическа ложа, зала за пресконференции. Ресторант, който ще работи целогодишно. Към него се предвижда професионална кухня, която да обслужва не само клуба. Имаме зона за стюарди, полицаи и хора, които ще се грижат за поддръжката на стадиона. Втората част от зоната за медиите, това е едно отворено пространство с директен достъп до трибунит. 50 работни места за журналисти и фотографи. Второто ниво, което комбинира фен шопа и музея. Този музей ще има различни модерни системи.
Третото ниво ще има една голяма зала за картодържателите със силвър ниво. Изцяло остъклена към терена. В нея ще има съвременни технологии и системи. Позволяват да се правят пресконференции, представяния, може и концерти. Отново са предвидени две сателитни кухни. Четвъртото ниво, ще е нивото с най-добрата видимост. Това е гаранция, че хората, които ще бъдат на това ниво, ще получат най-доброто изживяване на стадиона. Така нареченият контролна зона са предвидени работни места за хората, които ще управляват всички системи по време на събитията. Няма как да минем без въпросните сателитни кухни. Ще има индивидуално обслужване, което ще бъде насочено към 17 ВИП бокса. Те могат да бъдат декорирани по индивидуален проект", допълни архитектът.
Общият капацитет ще достигне 16 000 места. Целта беше да осигурим максимален капацитет, като осигурим максимален комфорт за зрителите. Спазваме всички изисквания на УЕФА. Трибуните проектирани така, че имаме достатъчно входове и изходи за всеки сектор. Тази подредба осигурява по-бързо влизане и излизане. Основополагащ фактор е една стойност, която се изчислява за всяка една седалка. Тя гарантира, че човекът, седящ на мястото ще вижда всяко място. УЕФА не признава места, който има индекс под 9. Първите 14 реда са с един наклон, а вторите 11 с друг. С нашето решение сме постигнали от 9,1 до 23. Целта на фасадата беше да се хареса на всички посетители в парка. Използвали сме геометрични форми, които да се вписват с парковата среда. Земна гама от цветове с три варианта. Фасадата отдолу на горе да изсветлява. В центъра тя се задига постепенно и там се показва главен вход с емблемата на клуба", разкри архитект Калоян Дилов.
Ще редуцираме до минимум строителните дейности в парка. Сектор А ще бъде изпълнен с монолитна конструкция заради функциите, които се помещават в него. Сектори Б, В, Г ще бъдат изпълнени със сглобяеми елементи, включително трибуните. Ще има метална козирка на всички сектори. Тя ще бъде покрита по два начина. Интегрирахме последно поколение технологии, които покриват регулациите на УЕФА за категория 4. Един от важните елементи е терена. Обърнахме сериозно внимание на това, тъй като искхаме да е в перфектно състояние. Предвидено е осветление за растежа на тревата, модерен дренаж. Направихме симулации на движението във всеки един ден от годината, за да сме сигурни, че няма да има сенки. Предвидихме подгряване. Старите архаични, ръждасялаи пилони, ще бъдат премахнати и ще бъде монтирано съвременно LED осветление, с което ще се редуцират разходите. Друг важен аспект е озвучаването. Направихме акустични симулации, за да сме сигурни, че от всяко място ще има неповторимо изживяване. Нашите клиенти искаха сграда да бъде максимално "зелена". Ще има фотоволтаична система на покрива. Редуциране на оперативните разходи. Ще има съвременна система с климатични камери и термопомпен модул - с минимален разход на енергия максимална ефективност", разкри архитект Ангел Христов.
В момента около периферията на парка има обществен паркинг, има и паркинг на метрото. Цялата концепция на съоръжението е да се използва градският транспорт. Няма как паркът да се затрупва с паркинги", казаха архитектите.